Fråga om testamente och fördelning av arv

hej,,,ska skriva testamente.Har 2 barn + sambo som är utländsk medborgare. Har obelånad villa ca 5 milj samt en kapitalförsäkring på 2,5 miljoner.Behöver jag testamente om barnen får hus,bil mm samt min sambo får kapitalförsäkringen ?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga så undrar du om fördelningen du är ute efter kräver ett testamente eller inte. Detta hittar vi svar på i ärvdabalken som du kan hitta (här).

I ditt fall kommer din egendom ärvas, med jämn fördelning mellan dina barn, sedan de är i första arvsklassen (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Din Sambo o andra sidan kommer inte har rätt att ärva någonting från dig utan ett testamente. En Sambo har bara rätt till hälften av eran samboegendom, vilket är bohag och bostad införskaffat för gemensamt bruk (8 § Sambolag). Så för att du ska kunna göra en fördelning där din sambo ska ärva din kapitalförsäkring så behöver du upprätta ett testamente där hon blir efterlämnad sagda egendom.

Jag skulle även rekommendera dig att anlita en jurist vid upprättandet av testamentet, då det finns formaliaregler som behöver vara uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt och så att testamentet formuleras så att det uppfyller sitt syfte och inte kan misttolkas! Du kan anlita en jurist via vår betaltjänst som du kan hitta (här).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare