FrågaÖVRIGTÖvrigt28/02/2023

Fråga om snus som inte innehåller tobak ska omfatta förbudet på en skola

jag är år och går i gymnasiet och mina lärare brukar alltid ta min snus dosa eller säga till mig att lägga undan den men det är tobaksfritt i min skola , mitt snus är bara nikotin, är det inte skillnad då ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som jag har förstått det så gör man skillnad mellan snus med tobak och  snus som inte innehåller någon tobak. Däremot blir effekten av användningen likadan oavsett vilken av de man brukar då båda innehåller nikotin som det ger upphov till ett beroende. När man tillämpar en bestämmelse måste man som bekant börja med att tolka den och då finns det många vedertagna lagtolkningsprinciper (ibland kan de ge upphov till motsatta slutsatser). Det som talar för din egen slutsats är att med en strikt språklig tolkning så faller din använding av snunset utanför skolans regler eftersom reglerna specifikt anger "tobaksvaror". Det som däremot talar emot är att det övergripande syftet med att inte tillåta tobaksvaror och liknande lär vara att skydda barn och unga från skadorna som uppstår i och med konsumtion av produkterna, dessutom är det ett effektivt medel för att förebygga ett beroende. Genom att beakta syftet med regleringen kan man helt enkelt göra en generös tolkning som då även skulle kunna omfatta den snusen som du använder. Värt att nämna är att du har samtyckt till att följa skolans regler när du ansökt till gymnasiet och du är därmed förpliktad att följa skolans tolkning av regelverket. Det avslutningsvis sägas vara lite oklart hur man ska förstå din situation eftersom den är beroende av hur skolan tolkar reglerna, men jag skulle nog föreslå att du kontaktar ledningen på skolan och ställer samma fråga som du ställt oss.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare