FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/05/2016

Fråga om res derelicta och övergång av äganderätt

Hej! Vi har under flera år (tror det är 8 år nu) tagit hand om en katt som tidigare varit en grannes katt. Hon flyttade och kunde inte ta med den. Vi ändrade aldrig ägaruppgifterna hos skk. Och nu ville hon enligt en annan granne ha tillbaka katten. Så jag kontaktade henne. Men hon vägrar svara trots upprepade försök. Antar att det inte var så angeläget iaf. Så jag skickade ett sms att jag vill ta över ägandet om hon inte vill ha katten. Och att jag skickar ett papper för henne att skriva på. La också i ett adresserat förfrankerat kuvert för att göra det enkelt för henne. Men även det ignoreras. Jag vet inte vad jag ska göra nu. Finns det något jag kan göra för att stå som kattens ägare? Den förra bryr sig uppenbarligen inte.

Mvh BJ

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns några olika sätt att lösa situationen på. Det första som ska nämnas är att det är den tidigare ägarens ansvar att verka för att återfå katten. Ni har alltså ingen skyldighet att göra rätt för er när den tidigare ägaren medvetet kvarlämnat sin egendom (katten), jämför 1 § Hittegodslagen.

Något godtrosförvärv har inte skett. Detta främst av det skälet att den tidigare ägaren själv kvarlämnat katten och därmed har någon s.k. obehörig besittningsrubbning inte skett, jämför 1 § Godtrosförvärvslagen. I stället får en återfalla på den juridiska figuren res derelicta. När någon genom sitt handlande övergivit egendom frånfaller denne även sitt anspråk på ägande. Den som hittar övergiven egendom kan då göra ett s.k. orginärt fång, vilket helt enkelt innebär att denne tar sig rätten. Det är möjligt att det skulle kunna göras analogier till Godtrosförvärvslagen, se särskilt 4 § om hävd, i en sådan här situation. Men det förefaller onödigt komplicerat.

Ni kan nog med gott samvete betrakta katten såsom er. Någon annan förklaring än att den tidigare ägaren övergivit katten vid flytten framstår inte som rimlig. Detta särskilt med hänsyn till att några anspråk inte riktats mot er om att återfå katten. Därav räcker res derelicta som stöd för att äganderätten ska ha anses övergått till er.

Hoppas detta klargjorde rättsläget en aning. Skulle du behöva ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare