FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/05/2017

Fråga om rätten att kasta ut partner ur bostad

Rätt att kasta ut partner ur villan

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svaret utgår jag ifrån att du och din partner är sambor och inte gifta. Du är välkommen att återkomma om så inte är fallet.

Utgör boendet samboegendom?
Avgörandet i denna fråga blir om någon av er ägde villan innan ni flyttade ihop, eller om ni köpte den tillsammans för att det skulle utgöra ert gemensamma boende. Om ni köpte villan tillsammans i syfte att det skulle vara ert gemensamma boende utgör villan samboegendom och då har ni båda lika mycket rätt att bo kvar i villan, se här. I sådant har du inte rätt att kasta ut din partner.

Om det istället är så att någon av er ägde villan innan ni inledde samboförhållandet utgör villan inte samboegendom. I sådant fall har den parten rätt till villan och även rätt att begära att den andra flyttar ut.

Sammanfattning
Om du och din sambo köpte villan ihop och den utgör samboegendom har ni lika mycket rätt till bostaden och den kommer då ingå i en bodelning. Du kan begära bodelning senast ett år efter att ert samboförhållande upphört Den av er som bäst behöver bostaden kan då få ta över den (se här). Om det finns barn med i bilden och barnet ska bo mest hos den ena föräldern brukar det väga tungt vid vem som ska få bo kvar i bostaden. Men även ekonomin kan spela in samt om den ena lättare kan hitta boende genom vänner, släkt osv.

Om du däremot ägde villan innan du och din sambo flyttade ihop har du alltså rätt att begära att din partner flyttar. Du blir då att betrakta som hyresvärd och din sambo som hyresgäst. I såfall är det 3 månaders uppsägningstid som gäller och din sambo har då 3 månader på sig att hitta ett nytt ställe att bo på, se här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare