Fråga om rätt till sina timmar enligt anställningsavtal
Lawline svarar
Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!
Då jag inte om det finns kollektivavtal på din arbetsplats kommer mitt svar enbart utgå ifrån vad som gäller genom lag, men avvikelse kan finnas i ditt kollektivavtal. Så mitt första råd till dig är att se över om det finns ett kollektivavtal på din arbetsplats och kontakta behörigt fack om hur reglerna ser ut kring din fråga.
Allmänt om arbetstid och arbetsgivarens befogenheter
Som huvudregel gäller vad som står i anställningsavtalet mellan arbetstagare och arbetsgivare när det kommer till anställningens omfattning (4 § och 4 a § LAS). Du har genom anställningsavtalet en skyldighet att jobba 30/h i veckan och en rättighet att få ut en lön som motsvarar jobb 30h/veckan, förutsatt att du har stått till din arbetsgivares förfogande (AD 2020 n. 4). Att din arbetsgivare inte fullgör sin förpliktelse enligt avtalet kan likställas med ett kontraktsbrott som du har rätt att bli ersatt för. Mitt råd till dig blir att kontakta din arbetsgivare och kräva dina timmar enligt avtalet, om det inte löser problemet borde du ta kontakt med facket!
Hoppas du fick svar på din fråga och att ditt problem löser sig!
Vänligen,