Fråga om rätt till ersättning vid avbruten provanställning

Hejsan jag fick en helstidsanställning via ett bemanningsföretag på ett annat företag from 2021.05.25 tom 2021.11.24 (provanställning). På avtalet står det ömsesidigt uppsägningstid 14dagar.

Igår den måndag den 14.06 blev jag uppsagt samma dag. Har jag rätt att bli ersatt de 14dagar då man inte sa upp mig 14 dagar i förväg.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal om tidsbegränsad provanställning får träffas under förutsättning att prövotiden är sex månader. Provanställningen vid ett sådant avtal får avbrytas i förtid, alltså före den avtalade prövotidens utgång, om inte något annat har avtalats. Såväl arbetsgivaren som arbetstagaren får avbryta anställningen i förväg. I avtalet med din arbetsgivare framgår emellertid att uppsägningstiden är 14 dagar (6 § lagen om anställningsskydd).

En arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att en provanställning ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning ska underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg. Är arbetstagaren fackligt organiserad ska arbetsgivaren även underrätta den lokala arbetstagarorganisationen som arbetstagaren tillhör (31 § lagen om anställningsskydd). Eftersom arbetsgivaren har avbrutit provanställningen i förtid innebär det att det inträder en skyldighet för honom eller henne att ersätta dig för utebliven lön de kommande 14 dagarna (AD 2003 nr 115).

Samtidigt finns en möjlighet att avvika från såväl 6 som 31 paragrafen. Det förekommer nämligen kollektivavtal om provanställning (2 § lagen om anställningsskydd). Jag skulle därför rekommendera dig att ta kontakt med ditt närmaste fackförbund och berätta om din situation. De är ofta hjälpsamma.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare