Fråga om plagiat

Hej! Jag är student och under utredning för påstått plagiat trots att instruktionerna för examinationerna inte nämnde ett ord om att det jag gjorde inte var tillåtet. Min fråga är om jag fortfarande kan ansöka om utbytesstudier vid samma lärosäte och få hjälp med det av utbyteskoordinatorer?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Vid plagiat under en examination på universitetet brukar plagiatet anmälas till universitetens enskilda disciplinnämnd. Plagiat anses vara fusk och kan leda till disciplinära åtgärder såsom varning eller avstängning i max sex månader (10:2 högskoleförordningen). Vid ett sådant fall måste man även betala tillbaka sina studiemedel eftersom en avstängning ses som ett avbrott i studierna. Hur skedet ser ut när eventuellt fusk (plagiat) har anmälts till disciplinnämnden är olika beroende på universitet. Dock tror jag att det allmänna förloppet är att du kan fortsätta med dina studier under utredningen och därmed till exempel ansöka om utlandsstudier och så vidare. Men att om detta skulle leda till ett konstaterat fusk och avstängning kan du inte längre ansöka om utlandsstudier hos till lärosäte där du har blivit avstängd. Jag rekommenderar dig att ställa den här frågan till ditt lärosäte för att få ett mer korrekt svar.

Hoppas att detta kunde hjälpa dig!

Vänligen,

Vanessa Butler OlssonRådgivare