FrågaÖVRIGTÖvrigt29/06/2022

Fråga om lydelse av nyttjanderättsavtal

Hej! Jag har skrivit ett nyttjanderättasavtal och undrar om jag missta något som är viktigt att lägga till. Ändamål: Nyttjanderättshavaren – har rätt att använda fd boningshuset som står på ofri grund på fastigheten nyttjanderättshavaren har även rätt att ta sig till och från fd boningshuset över fastighetsägarens tomt. Övrigt: Underhåll av fd boningshuset är nyttjanderättshavarens ansvar. Om fd boningshuset förfaller och det finns risk för ras eller att huset måste rivas och föras bort eller att person- och/eller sakskador uppstår så ansvarar nyttjanderätts-havaren för dessa risker. Nyttjanderättshavarens arvingar tar sen över allt ansvar för fd boningshuset och ett nytt nyttjanderättsavtal skapas mellan aktuella parter. I det fall fd boningshuset ska renoveras ska fastighetsägarna informeras skriftligen senast 2 månader innan renovering startar. Avtalet gäller under nyttjanderättshavarens livstid. Detta avtal har upprättats i två likalydande exemplar, varav parterna har tagit var sitt. Vänligen Sofia

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att gå över avtal passar sig tyvärr inte i detta format utan görs bäst genom personlig rådgivning så att avtalet blir anpassad utefter just dina behov och den aktuella situationen. Ett välreglerat avtal kan vara skillnaden mellan ett bra och tydligt avtalsförhållande och ett avtalsförhållande med många otydligheter och potentiella konflikter.

Därför rekommenderar jag dig att kontakta vår juristbyrå (boka tid med jurist) eller beställa en avtalsgranskning av oss (tjänster till fast pris). Då hade vi kunnat gå över ärendet mer grundligt och ta fram ett avtal som alla förhoppningsvis blir nöjda med.

Ursäkta att du inte fick ett svar på din fråga men förhoppningsvis förstår du varför svar om specifika avtal inte passar sig i detta format.

Ha det bra!

Med vänlig hälsning,

Isaac JurisRådgivare