Fråga om klausul gällande dolt fel i fastighet.

Hej,

Har köpt ett hus 20150601 och kontrakt med säljaren har upprättats där även klausul för "dolt fel" ligger inkluderad. Nu har en skada uppdagats i ett badrum som hantverkaren bedömer vara flera år gammal och alltså inte inkluderas i min hemförsäkring samt ligger under "dolt fel".

Har sedan skadan haft löpande kontakt med säljaren och informerat om läget. De har nu blockerat mitt nummer och jag har skrivit en skriftlig reklamation till dem där jag åberopar klausulen samt Jordalagen. Min fråga är, vad gör jag nu? Säljaren hade ingen försäkring via mäklaren.

Lawline svarar

Hej Linus, vad roligt att du hör av dig till Lawline med din fråga!

För det första så är det en viktig fråga vad klausulen innebär? Klausuler gällande "dolt fel" kan innebära en massa olika saker, det kan ju vara så att säljaren genom klausulen frånsäger sig ansvaret för dolda fel i fastigheten.

Enligt 4 kap. 19 § Jordabalken så får en köpare häva köpet eller kräva skadestånd om det finns fel i fastigheten. Köparen har dock en långt gående undersökningsplikt vid husköp, men den ska inte sträcka sig så pass långt att du skulle behöva riva väggar etc. Jordabalken hittar du här: https://lagen.nu/1970:994.

Om det visar sig att klausulen inte innebär att säljaren frånsagt sig ansvaret för dolda fel så kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten på den ort där motparten är folkbokförd. På Sveriges domstolars hemsida så kan du hitta en blankett som går att ladda ner och skriva ut. Försök att förklara så utförligt som möjligt.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att allt går bra!

Vänligen, Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare