Fråga om jämkning av testamente

Hej Man ska påkalla jämkning av testamente inom 6 månader. Räcker det att man skickar ett rekommenderat brev (och spar kvittot) som bevisar att man skickat det inom 6 månader eller måste mottagaren också ha tagit emot det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som du skriver så måste man jämka testamente som bröstarvinge för att få ut sin laglott (7 kap 3§ ärvdabalk, ÄB) och det är viktigt att det finns något slags bevis på att någon påkallat jämkning. Vanligtvis görs denna i samband med bouppteckningen och därför rekommenderar jag att du ser till att laglottskravet antecknas i bouppteckningen. Beträffande själva jämkningen så finns det inget specifikt formkrav på hur detta ska göras men några förslag är exempelvis en stämning hos tingsrätten mot testamentstagaren eller att du på annat sätt framför ett krav direkt mot testamentstagaren - vem som avses som testamentstagaren är den som testamentet är addreserat till. Det viktigaste skulle jag säga är att ditt anspråk på laglotten framgår tydligt och vem du avser rikta anspråket mot, självfallet måste detta anspråk nå fram till din motpart men tidskravet på sex månader avser själva jämkningsframställandet. För att säkerställa att du inte förlorar ditt anspråk  rekommenderar jag som sagt starkt att detta antecknas i bouppteckningen.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fundering

Hälsnignar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare