Fråga om hyresreducering

Hej! Jag hyr en lägenhet i andrahand där det under hösten har byggts ett nytt lägenhetshus bredvid. I och med det bygget har skakningar förekommit vilket har lett till sprucket kakel på golvet i badrummet. Jag kommer inte att kunna använda duschen (och kanske inte badrummet överhuvudtaget men det vet jag inte än förens allt sätter igång) tills badrummet är fixat. Jag undrar då vad jag har för rättigheter. T.ex. att få någon slags "barack" uppställd utanför bostaden med dusch och toalett, min hyresvärd har erbjudit mig att duscha hos henne eftersom att hon bor i lägenheten under men det vill jag helst inte göra. Eller t.ex. hyresavdrag eftersom att jag inte kan använda lägenheten fullt ut? Eller några andra slags åtgärder...

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till lawline med din fråga!

Som hyresgäst har en rätt till hyresreducering om lägenheten är i bristfälligt skick under hyrestiden och detta inte orsakas av hyresgästen själv, se 12:11 p 3 JB (hyreslagen) samt 12:16 JB (hyreslagen).

Bygget som orsakat att kaklet på golvet i ditt badrum har spruckit och således medfört att det blir svårt för dig att nyttja hela lägenheten kan utgöra sådan brist som ger rätt till hyresreducering. Graden av nedsättning varierar dock beroende på bristens karaktär och omfattning. Om ett badrum är helt obrukbart, dvs. om toaletten inte heller kan användas, anses ca 40 % vara en skälig nedsättning. Finns separat toalett anses ca 15 % vara skäligt. Detta är dock endas riktlinjer och avvikelser kan vara rimliga i det enskilda fallet.

Jag anser att du bör vända dig till din hyresvärd och begära hyresreducering. Om hyresvärden inte går med på din begäran kan du återkomma till oss så hjälper vi dig att driva ärendet vidare!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare