FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/05/2018

Fråga om hur lång tid man har på sig att begära ersättning efter försenad flygresa

Hej!

Hur länge efter en flygresa som blivit försenad kan man ansöka om ersättning enligt EUs regler?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att man ska reklamera (begära ersättning) försenade resor så snart som möjligt, vilket brukar vara inom två månader. Om du vill ha ersättning för utlägg ska du bifoga kopior på dina kvitton. Spara sedan kopior på allt du skickar.

Hur mycket ersättning du får beror på hur försenat planet varit. Mer om det samt hur du ska gå tillväga kan du läsa om här.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare