FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/07/2017

Fråga om gemensam eller ensam vårdnad.

Hej!

Jag har en fråga ang delad vårdnad och boende.

Jag och min flickvän har precis löpt en lägenhet och har fått en son på ca 3 månader, tyvärr verkar det som att vårt förhållande håller på att ta slut.

Ifall det värsta scenariot händer så skulle jag vilja veta lite mer om mina rättigheter om att få ha min son varannan vecka. I de senaste årets bråk som vi har haft och när ämnet om att separera har kommit upp så har hon ofta hotat med att jag inte ska får träffa min son och att hon ska ha ensam vårdnad, och att lagen kommer altid vara på moderns sida och hon kommer få lägenheten ochså.

Detta skrämmer mig såklart då jag inte har läst på detta ämne, men det låter konstigt.

På papper har vi delad vårdnad och på lägenheten är har vi delat lån och jag står för ca 70% av insatsen).

Min fråga är: Om jag vill ha min son varannan vecka, finns det något som kan hindra detta (förstår att det inte är möjligt medan han ammar..) eller kan modern vägra det? Och hur ser det ut med lägenhet - kan jag kräva att hon köper ut mig eller att vi säljer så vi båda får loss kontanter för en insats för separat boende.

Väldigt tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gemensam eller delad vårdnad?
Det låter som en tråkig situation ni hamnat i. När två föräldrar separerar så är alltid huvudregeln att vårdnaden ska delas lika mellan föräldrarna, s.k. gemensam vårdnad. Om en av föräldrarna begär det en prövning av vårdnaden så kan istället en tingsrätt komma att avgöra hur vårdnaden ska fördelas mellan föräldrarna. Rätten ska alltid ta ställning till barnets bästa och man utgår ifrån att barnets bästa ska vara gemensam vårdnad. Det finns egentligen bara två skäl till att ge endast en förälder ensam vårdnad,
1. Om barnet kan råka illa ut hos den andre föräldern, så som risk för skada, övergrepp, missbruk etc.
2. Om det finns så djupgående brister i relationen mellan föräldrarna så att barnet tar skada av dessa. Det ska sägas att domstolar kräver att samarbetssvårigheterna ska vara ganska omfattande för att man ska kunna utdöma ensam vårdnad. Om du vill läsa lagrummen så kan du kika på Föräldrabalkens sjätte kapitel, du hittar det här.

Boendeförälder
Även om ni får gemensam vårdnad så kan det bli så att endast en förälder blir s.k. boendeförälder. En boendeförälder är den som barnet bor mest hos. Eftersom att er son är så liten än så finns det stora skäl till att det är din flickvän som blir boendeförälder tills det att han är stor nog att klara sig utan sin mamma, då brukar det vanligaste vara att man delar lika även på boendet.

Bostaden
Då ni är sambos så kommer sambolagen tillämpas när/om ni vill separera. I en bodelning mellan sambos så ingår bostad och bohag, bohag är sådant som möbler m.m. Detta ska delas lika mellan er och sedan fördelas på lotter. Den som bäst behöver bostaden ska få ta över den. Om ni väljer att gå isär nu när er son är så pass liten så finns det stora skäl till att din sambo blir hans "boendeförälder" tills dess att han klarar sig utan sin mamma, det kan vara ett skäl till att hon får ta över bostaden. Vill hon ta över bostaden så måste hon dock köpa ut din den ur bostadsrätten. Läs sambolagen här.

Hoppas det går bra med allting!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare