Fråga om förtal föreligger när man informerar om stöldgods och verkligt skäl för häktning

Hej,

Min fråga är att efter allt min man har gjort mig vill jag att hans chef skall veta att han har fått sitta i häkte o kommer upp i domstolen. Han har väldig mycket stöldgods hemma som han tagit från jobbet o jag har sagt åt honom att jag inte ha det. Nu vill jag att hans chef skall veta allt elektronisk han har tagit med samt att han skall få ett straff. Blir jag åtalad om jag framför detta till hans jobb / chef ?

Kan jag bli åtalad för detta ?

Han har sagt att han har suttit i häkte för fortkörning och det har retat upp mig då det gäller misshandel.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga är om du kan bli åtalad för förtal om du berättar för din mans chef att han är häktad och misstänkt för misshandel.

Brottet förtal regleras i brottsbalken 5 kap 1 § (här) och föreligger när någon utpekar en annan person som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

I vissa fall kan det dock vara försvarligt att i viss utsträckning lämna uppgifter som i sig kan utgöra förtal. För att ansvarsfrihet ska gälla krävs att personen som lämnat uppgifterna kan visa att uppgifterna är sanna, eller att det i vart fall funnits skälig grund för dem.

Jag ser inga problem med att du informerar hans chef om den verkliga grunden för misstanken/häktningen om du ser till att göra detta i ett informativt syfte och inte med syfte att skapa missaktning. Att informativt berätta för chefen om saker han stulit från sin arbetsplats kan heller inte anses utgöra förtal.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare