Fråga om förtal

Hej på er!

Är det förtal att min Chef mailar mig, att JAG ska ha Trakasserat personer med samtal och mail, utan att komma med några konkreta bevis. Har mejlat Chefen flera gånger utan att få något svar.

Detta ledde till att jag inte fick fortsätta med min timanställning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att förtal ska föreligga ska någon utpeka en annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller på annat sätt lämna en uppgift, som är ägnad att utsätta en person för andras missaktning, (Brottsbalken 5:1)

Det räcker med att uppgifterna kommer till "tredje mans" kännedom, det vill säga till någon annan än dig och din f.d. fru. För att det ska röra sig om en uppgift ska det vara något som är "bestämt", det vill säga inte bara ett värdeomdöme utan istället något som går att pröva sanningshalten av. Uppgiften kan lämnas på olika sätt, till exempel genom tal eller skrift. Dessutom ska uppgiften vara nedsättande enligt samhällets allmänna uppfattning, men det behöver inte bevisas att uppgiften faktiskt utsatt personen för andras missaktning, utan bara att uppgiften är ägnad att göra det.

Sammanfattningsvis så innebär bestämmelsen att om en person pekar ut en annan person som brottslig eller ohederlig och genom detta har som mål att få andra att ogilla den utpekade så kan hen dömas för förtal till böter. Personen kommer dock inte dömas om det fanns en god anledning att peka ut personen, exempelvis att det som sagt varit sant.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Hanna MustafaRådgivare