FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/02/2023

Fråga om försvårande omständigheter när den utsatte har en funktionsvariation

Min mamma har blivit misshandlad och hotad av sin sambo. Hon är i ett extremt utsatt läge eftersom hon är rörelsehindrad och nästan blind och hade även om hon velat, inte kunnat larma polisen själv.. En granne larmade polisen. Kommer det faktum att hon är väldigt skyddslös att tas upp i ett åtal? Kan det ge ett strängare straff för gärningsmannen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Många brott i brottskatalogen i brottsbalken har olika grader: ringa <-- normalgraden -->grovt brott och som du är inne på i din frågeställning så är det avgörande faktorerna de faktiska omständigheterna i varje enskilt fall och beträffande grov misshandel (3 kap 6§ Brottsbalken) så är en faktor om gärningspersonen "... annars visat särskilt grymehet eller råhet" vid utförande av brottet. Istället ska jag beskriva hur omständigheterna i det enskilda påverkar straffbestämningen inom ramen för den påföljd som står i lagrummet för respektive brott. I 29 kap 1§ st 2  Brottsbalken stadgas som en generell mall att rätten "vid bedömningen av straffvärdet ska beaktas den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit, vad den tilltalade insett eller borde ha insett om detta samt de avsikter eller motiv som han eller hon haft. Det ska särskilt beaktas om gärningen inneburit ett allvarligt angrepp på någons liv eller hälsa eller trygghet till person." I 29 kap 2 § brottsbalken räknas det upp försvårande omständigheter som inte har med brottets svårhetsgrad utan som instället inverkar straffet, antingen ett högre böter eller en längre fängelsetid. Paragrafen listar ett antal försvårande omständigheter och i 29 kap 2§ 3p Brottsbalken räknas upp situationen att den som utsatts för brottet har utnyttjats på grund av dennes svårighet att värja sig från angreppet vilket lär kunna omfatta din mamma. Av den anledningen så kommer rätten antagligen beakta detta när de överlägger och beslutar om påföljden som i så fall blir strängare än om det inte funnits några försvårande omständigheter.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har fler funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare