Fråga om förseningsavgift och påminnelse vid p-bot

Har parkeringsbolaget rätt att ta ut försenningsavgift vid första påminnelsen när en bot inte betalats i tid? Jag tänker att någon har tagit parkeringsboten och fordonsägaren inte är medveten om att en bot har utfärdats.

Lawline svarar

Hej och vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, förseningsavgift får inte tillkomma innan en påminnelse om avgiften skickats ut, se här. Om du anser att du felaktigt fått en förhöjd avgift kan du ansöka om rättelse. Följ denna länk för att se hur du ska gå tillväga.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning

Emelie StrömRådgivare