Fråga om fel i vara och vilka alternativ det finns för att åtgärda dessa

Hej , har några frågor Ang ett bilköp hos en bilfirma .

Efter Ca 1,5 vecka så börjar mittdisplayen krångla, fungerar ibland , men mest helt död , kontaktade då säljaren som sa att jag skulle boka felsökning på en volvo verkstad ,som bilfirman betalar , verkstaden felsöker o säger att dem hittar inga felkoder, men nu är displayen helt svart , jag har nu hittat papper i bilen som visar att bilen här varit inne på samma verkstad två gånger tidigare i år för samma fel, nu säger säljaren på bilfirman att han kan inget göra utan jag får hålla på med verkstaden , bilen är från 2012 o kostade 98,000 nu till frågorna .

Vad har säljaren för skyldighet i detta?

Kan jag häva köpet o få tillbaka alla mina pengar?

Har volvo verkstaden rätt att kräva betald om det är samma fel igen?

Mvh Robert Axelsson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förmodar att du köpt bilen som privatperson av en näringsidkare vilket gör konsumentköplagen aktuell.

Fel på varan

Varan ska som huvudregel vara i avtalsenligt skick vilket innebär att varan (bilen) ska motsvara vad köparen och säljaren har kommit överens om muntligt eller skriftligt. Om bilen inte motsvarar vad ni kommit överens om är det fel på varan. Du som köpare kan inte hävda fel som du kände till eller borde ha sett vid köpet. Att displayen skulle börja krångla efter 1.5 vecka är naturligtvis ingenting du kunde känt till. Det innebär att det är fel på varan (16 § första stycket konsumentköplagen).

Påföljder vid fel på varan

Du som köpare kan kräva olika påföljder vid fel på bilen och då i första hand avhjälpande och i andra hand hävning eller prisavdrag. Avhjälpande ska förstås som att säljaren hjälper dig med displayen som om du fått en felfri bil från början. Vid hävning ska du försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag i samma läge som om du från början köpte bilen med vetskap om att displayen skulle orsaka problem (22 § konsumentköplagen).

Avhjälpande och omleverans

Som köpare har du i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan. I ditt fall handlar det främst om att få displayen åtgärdad. Säljaren kan undgå avhjälpande och omleverans endast om det råder ett markant missförhållande mellan säljarens uppoffring och felets betydelse för köparen. I förarbetena framgår att säljaren kan anlita en verkstad för avhjälpandet (26 § första stycket konsumentköplagen).

Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet. Vid hävning ska du få tillbaka pengarna för bilen. Som huvudregel gäller då att bilen måste lämnas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Som köpare har du rätt till ersättning för de utlägg du har haft på grund av reklamationen och har även rätt till ersättning för förluster och betydande besvär som berodde på felet eller dröjsmålet (28 § första stycket konsumentköplagen).

Köparen får häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för honom eller henne. En helhetsbedömning ska då göras varpå möjligheterna att rätta till felet eller kompensera köparen genom övriga påföljder ska beaktas. Bedömningen ska ske efter köparens förutsättningar (29 § konsumentköplagen).

Sammanfattningsvis

Eftersom felet uppstod inom sex månader från köpet och du reklamerat i tid innebär det att säljaren är skyldig att avhjälpa felet enligt de bestämmelser som nämnts. I första hand har säljaren att åtgärda displayen vilket innebär att verkstaden åtgärdar problemet och säljaren står för dessa kostnader. I andra hand kan du kräva prisavdrag för att displayen är trasig. Och om säljaren varken vill åtgärda felet eller dra av på kostnaden motsvarande felet för displayen kan du häva köpet och få tillbaka pengarna för bilen och eventuella kostnader du haft vid volvo verkstaden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare