FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/11/2022

Fråga om en nedlagd förundersökning kan medföra påföljd

Jag har blivit anmäld för ett mindre allvarligt brott (ringa stöld). Jag har varit på polisförhör och erkänt samt betalat tillbaka till butiken där stölden utfördes. Fick nu hem ett beslut från polisen om att förundersökningen läggs ned med skäl att det inte längre finns anledning att fullfölja förundersökningen och motivering att gärningen ej förväntas leda till rättslig prövning. Innebär detta att jag inte heller kommer få något strafföreläggande? Och kommer det inte synas något i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Precis som du skriver i din fråga så är konsekvensen av att förundersökningen läggs ner att det inte längre finns någonting att utreda. Själva syftet med en förundersökning är att utreda om ett brott har begåtts, vem som kan vara misstänkt gärningsperson och om tillräckliga skäl finns för att väcka åtal (23 kap 2§ Rättegångsbalken, RB). Om det inte längre finns någon anledning att fullfölja förundersökningen så ska den läggas ner (23 kap 4§ 2st RB ) exempelvis som i din situation där du både har erkänt brottet och även betalat tillbaka beloppet på den stulna egendomen. Beträffande din fundering om strafföreläggande så är det ett förfarande som ersätter en prövning av domstol och ett strafföreläggande antecknas i belastningsregistret. Jag har däremot svårt att se att åklagaren skulle skicka ett strafföreläggande till dig eftersom du redan har betalat pengarna till butiken och på så sätt "avtjänat ditt straff" motsvarande ett vanligt bötesstraff, det ligger också i samklang med polisen motivering till att avsluta förundersökningen då inte dem heller förväntar sig att det skulle bli en rättslig prövning. Jag tolkar det som att du inte kommer få något strafföreläggande då det inte finns någonting att "straffa" och därför finns det heller inget brott som belastar dig i belastningsregistret.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga. Om du har ytterligare funderingar ska du inte tveka på att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare