Fråga om det finns en rätt till arv

Min dotter har i sin gudfaders testamente ett arv att få då gudfadern testamenterat en summa pengar till henne. Hon blev kontaktad av begravningsbyrån i detta ärende då hon blev mycket glad då gudfadern nämnt henne i sitt testamente. Men änkan till gudfadern säger sig ha ”hittat” ett brev där det står att min dotter inte ska få detta arv. Detta brev är inte bevittnat och damen på begravningsbyrån tror sig tycka att det är gudfaderns namnteckning, men hon är inte säker på det Änkan vill inte skicka kopia på vare sig det giltiga testamentet eller det extra brev som hon säger sig ha ”hittat” Nu har begravningsbyrån skickat ett brev till min dotter gällande att hon ska avsäga sig arvet efter sin gudfader på uppmaning sv änkan. Vad kan min dotter göra i detta fallet?. Om min dotter inte skriver under och skickar in brevet att hon avsäger sig arvet så vad gäller då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder er till oss på Lawline med din fråga.

Ni verkar hamnat i en minst sagt klurig situation eftersom ni inte fått tillgång till de påstådda handingarna som bevisar att din dotter inte längre skulle ha rätt till arvet. Som utgångspunkt vill jag ställa dig frågan om arvet till din dotter tolkar jag som ett legat, av den anledningen att det framstår vara en viss summa pengar  - "särskild i testamente angiven förmån" som det står i lagtexten i 11 kap 10§ Ärvdabalken (ÄB). För att göra en bättre redogörelse för detta resonemang skulle jag behövt veta exakt hur testamentet lyder, men om man utgår från det som står i lagtexten så borde det räcka med att det framgår att din dotter ska få en viss summa pengar (det behöver inte stå uttryckligen "legat").  Vidare ska legatet delas ut så snabbt som möjligt enligt 22 kap 1 ÄB och om det finns en risk att rätten till legat äventyras kan din dotter begära i tingsrätten att hennes legat ska "säkras" enligt 22 kap 3§ ÄB. Detta är en viktig säkerhetsåtgärd som kan hon kan kräva när som helst under boutredningen (även utan att en tvist om testamentets giltighet ens uppstått).  Din dotter har ingen skyldighet att avsäga sig arvet utan att testamentet formell har ogiltighetsförklarats. Jag skulle rekommendera er att kontakta en jurist för mer hjälp. Vi har jurister som är mycklet skickliga och kan säkerligen hjälpa er.

Hoppas det löser sig för er.

Hälsningar

Johanna Wallin

Det finns visserligen

Johanna WallinRådgivare