FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/02/2022

Fråga om brottslighet inom kriminella nätverk

vilka brott bryts mest inom gängkriminalitet?

Lawline svarar

Skärpta straff för brott inom kriminella nätverk

Nu har jag visserligen ingen statistik över vilka olika typer av brott som är särskilt vanligt förekommande inom kriminella nätverk. Det finns dock en remiss (skärpta straff för brott inom kriminella nätverk) som avser en rad straffrättsliga åtgärder mot brott i kriminella nätverk. Av utredningen framgår bl.a. att utredaren har lagt fram förslag som innebär en skärpt och mer straffrättslig reglering mot brott i kriminella nätverk, särskilt i fråga om brott med kopplingar till kriminella uppgörelser. Av sammanfattningen framgår vilka förslag som lagts fram och som i korthet innebär:

Att straffen för grovt olaga tvång, olaga hot, grovt olaga hot, rån, utpressning respektive grov utpressning skärps. Kvalifikationsgrunder införs för grov allmänfarlig ödeläggelse. Vid bedömningen av ett brotts straffvärde ska det särskilt beaktas om ett numerärt överläge utnyttjats. Det ska vid vid bedömningen av straffvärdet anses synnerligen försvårande om ett allvarligt angrepp på någons liv eller hälsa eller trygghet till person har innefattat användning av skjutvapen eller sprängämnen och begåtts på allmän eller liknande plats. Detsamma ska gälla om angreppet haft bakgrund i en konflikt mellan grupper i vilken skjutvapen eller sprängämnen använts, eller varit ägnat att framkalla en konflikt av sådant slag.

Vidare avser förslagen att skärpa straffen avseende människoexploatering till att omfatta utnyttjande av någon i brottslig verksamhet. En ny straffbestämmelse som kriminaliserar att involvera personer under 18 år i brottslig verksamhet. Straffet skärps för försäljning av narkotika och för befattning med narkotika som är avsedd att säljas. Beställning av narkotika för eget bruk kriminaliseras som försöksbrott.

Mot bakgrund av förslagen bör just dessa brott vara vanligast förekommande inom kriminella nätverk.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare