Fråga om besparingar och samboegendom

Hej,

Jag har varit sambo i 25 år och vi har därmed köpt samtliga ägodelar gemensamt, inkl bostad och fordon men har särkullbarn på varsitt håll.

Vi har dock olika besparingar och separat ekonomi.

Hur kan jag "säkra" att mina sparade pengar tillfaller mina barn och inte min sambos, utifrån scenariot att någon av oss skulle dö och då främst att min sambo skulle dö först?

Kan jag skriva eget testamente el behövs underskrift från min sambo också I ett sådant scenario?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej Fredrik och tack för din fråga.

Vi eventuellt dödsfall är det ditt/dina barn som ärver dig. Innan ett så kallat arvskifte sker ska enligt sambolagen en bodelning ske av din och din sambos samboegendom. Samboegendom består utav bostad och bohag(möbler, hushållsmaskiner och annat lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet mm.). Om det inte finns ett samboavtal som säger annat så ska denna samboegendom delas lika, dvs. 50/50. Dina egna besparingar är inte samboegendom och ska därav inte ingå i en bodelning, de tillfaller alltså dina barn vid dödsfall. Det samma gäller om din sambo går bort före dig, du får då rätt till hälften av er samboegendom men inte till din avlidne sambos besparingar, de tillfaller sambons barn.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Mathilda AnderssonRådgivare