Fråga om avtalsbrott vid konsumentköp av felaktig vara

2017-05-14 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Har avtal med Viasat där tjänsten Viaplay ingår.Under 4 veckor har detta inte fungerat alls.Vid kontakt med Viasat får jag besked om att man jobbar på att lös problemet.Har kontaktat dem vid 6 tillfällen men inget händer.Är detta ett avtalsbrott??Lena
SVAR

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som konsument har du ett särskilt lagstadgat skydd vid köp från en näringsidkare, som t.ex. Viasat. Konsumentköplagen är det som blir tillämplig och den är till för att skydda konsumenter då de oftast är en svagare part i avtalsförhållandet.

Om en vara avviker från vad som i avtalet är föreskrivet så är den felaktig, konsumentköplagen 16 §. Varan ska alltså motsvara det som du och säljaren har kommit överens om till kvalitet och funktioner. Sammantaget ska man även titta på vilket pris som är överenskommet och hur det återspeglar själva varan. Med den informationen du har gett är det svårt att ge ett exakt svar, men ja det kan röra sig om ett avtalsbrott om inte Viasat levererar det ni har avtalat om.

Vid en felaktig vara kan du kräva olika påföljder beroende på hur omfattande felet är. För att du ska kunna hävda fel i vara krävs det att du har reklamerat den inom skälig tid. Det har du gjort eftersom du varit i kontakt med Viasat om problemet och det inom 4 veckor från att du upptäckt felet. Lämnar man ett meddelande om felet, reklamation, inom 2 månader från att man upptäckt det så är det alltid inom skälig tid.

De påföljder som jag anser är aktuella för dig är att du först kräver att Viasat avhjälper felet och om Viasat inte kan göra detta så har du rätt till prisavdrag eller hävning av köpet.

Hoppas du fick svar då din fråga!

Mvh,

Jesper Forsgren
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1247)
2021-07-22 Kan jag häva köpet av en bil som det är fel på?
2021-07-18 Säljaren motsätter sig reklamation
2021-07-16 Vad kan man som konsument kräva av försäljaren när det är fel i en vara?
2021-07-14 Häva köp av larmsystem med kamera

Alla besvarade frågor (94159)