Fråga om avtalets ogitliget, telefonabonnemang

Kan man hävda ett avtal som skrevs på med ett gammalt efternamn..? Skrev på ett avtal i januari. Har byt efternamn i mars . Sen kom kontraktet i maj med mitt gamla efternamn på.? Vill hitta kryphål till att få avtalet ogiltigt efter som jag känner mig lurad i denna telefonabonnenanget som jag fick.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det faktum att man bytt efternamn gör inte tidigare ingångna avtal automatiskt ogiltigt. Man kan häva ett avtal t.ex. om motparten inte begår väsentligt avtalsbrott. I Sverige gäller rättsprincipen att avtal ska hållas, ingår två parter ett avtal bli de bundna av avtalet när de uttrycker sina avsikter att binda sig och når en ovillkorad överenskommelse. Du kan höra med telefonbolaget vilka villkor de har för uppsägning av telefonabonnemang, du kanske kan göra om ditt abonnemang till ett billigare så att kostnaden för uppsägning blir billigare.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare