Fråga om att skicka p-böter direkt utan att fästa en lapp på bilrutan

Kan en p-vakt skicka böter utan att sätta en p-bot på bilen?

Räcker det att de fotograferar regsskylten och skickar böter direkt till bilägaren genom att bara använda fotot?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En böteslapp kan lätt falla bort från bilen, antingen genom att det blåser eller också för att en person som går förbi kanske tar bort den. På grund av detta måste det vara möjligt att kunna skick ut en påminnelse för boten som helt enkelt ska kunna ersätta boten som eventuellt fallit bort från bilen. En sådan påminnelse av p-bot ska innehålla alla de uppgifter som skulle stått på boten - dvs. plats, vilket parkeringsöverträdelse som skett samt fordonets nummerplåt och ska då fungera som om p-boten suttit på bilen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare