Fråga om att begära kopia av bouppteckning

VI ÄR TVÅ SYSKON. PAPPA DOG VÅREN 2016. MAMMA LEVER. Jag har inte fått någon lnfo inför någon bouppteckning. Har inte fått någon kopia på dylik handling. Bouppteckning borde ju ha skett. Kan jag begära en kopia på bouppteckning? Niklas /hans svärfar.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bouppteckning ska som huvudregel utföras inom 3 månader från dödsfallet, se här. När bouppteckningen sedan är registrerad hos skatteverket utgör den en offentlig handling, vilket innebär att vem som helst kan begära ut en kopia av den.

Jag länkar dig direkt till Skatteverket så kan du kontakta dem om att få ut en kopia!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare