Fråga om arv mellan sambos med särkullbarn

Hej! Jag o min sambo ska skriva testamente. Vi har båda särkullbarn men inga gemensamma.

Om vi skriver att den som blir kvar ska ha fri förfoganderätt är det skillnad om vi är sambo eller gifta?

Vad jag förstår kan då särkullbarn endast begära ut sin laglott.

Om vi inte är gifta försvinner då arvslotten till den kvarlevande eller får då den först avlidnas barn ut sin arvslott efter bådas bortgång?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor om arv så är utgör Ärvdabalken (ÄrvB) tillämplig lagstiftning.

Huvudregeln är att sambos inte ärver varandra vid respektive sambos bortgång. Således måste all eventuell kvarlåtenskap överlåtas genom ett testamente för att uppnå ett arv er sinsemellan. Ett sådant testamente kan mycket riktigt förordas med villkor om att kvarlåtenskapen ska övergå till den andre med fri förfoganderätt för att sedan, vid även den andres bortgång, fördelas till barnen. Enligt äktenskapsbalken är detta förfarande redan löst genom ÄrvB 3:1.

När det kommer till särkullbarn kommer utgången att vara densamma i båda fallen. Som bröstarvinge, dvs. barn till den bortgångne, har du alltid rätt att utfå din laglott, vilket är hälften av den andel bröstarvingen hade fått om endast bröstarvingarna hade ärvt den bortgångne, ÄrvB 7:1.

I det fallet att ni som sambos väljer att upprätta ett testamente kan detta ändå inte frånta rätt till laglott om bröstarvingarna så kräver det efter den egna förälderns bortgång. I det andra fallet, dvs. om ni skulle gifta er framgår det även i ÄrvB 3:1 att reglerna enligt ÄrvB 3:9 gäller. Fördelen med om ni är gifta är att bröstarvingarna kan välja att göra ett s.k. arvsavstående till förmån för den kvarlevande maken. Det innebär att de skjuter upp sitt arv, vilket kommer gå till den kvarlevande maken med fri förfoganderätt, till den dagen även den efterlevande maken går bort och de då istället får arvet från sin förälder.

Behöver ni hjälp att författa ett testamente med verkan enligt ovan är ni välkomna att höra av er till någon av våra kunniga jurister som kan vara behjälpliga med just sådant. Kontakt med en sådan tas enklast genom http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare