Fråga om arv beträffande efterlevande make och särkullbarn

Har en fråga som särkullbarn. Min pappa har gift sig med en kvinna som inte är min mamma. Och jag vill veta hur jag ärver om min pappa skulle gå bort. Jag är min pappas enda barn och de har inga gemensamma barn. Om vi bara förenklar och säger att deras gemensamma tillgångar är 100 000kr. Inga skulder och inga testamenten osv. Om min pappa skulle gå bort så delas deras tillgångar på hälften. Ärver jag då direkt pappas 50% dvs 50 000kr i detta exemplet? Eller ärver min pappas fru något från min pappa också? Ärver jag hela pappas 50% av deras tillgångar eller ska även hans fru ärva något från pappas del? Svara gärna vad jag ärver procentuellt men även i KR utifrån mitt exempel med 100 000kr gemensamma tillgångar

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor gällande fördelning av arv regleras frågan i ärvdabalken som du kan hitta (här).

Fördelning av arv, särkullbarn

Den avlidnes barn har den bästa rätten till att ärva dennes tillgångar, så kallade bröstarvingar (2 kap. 1 § Ärvdabalk). Har den avlidne en efterlevande make kommer hen däremot att få rätten till detta arv förutsatt att bröstarvingen kan ärva från båda makarna (3 kap. 1 § Ärvdabalk). Skulle det vara så att bröstarvingen bara har rätt att ärva från den avlidne maken får arvingen fritt välja om hen vill avstås arvet och låta den efterlevande maken förvalta arvet tillsvidare eller ta sitt arv direkt (3 kap. 9 § ärvdabalken). Om ett särkullbarn väljer att avstå från sin rätt har hen istället rätt att få ut hälften av den efterlevande makens bo vid dennes bortgång (3 kap. 2 § Ärvdabalken). Det finns även krav på att den efterlevande maken ska äga tillgångar motsvarande fyra prisbasbelopp (48 300 kr X 4), om så inte är fallet har hen rätt till arvet från den avlidne för att få tillgångar till detta värde (3 kap. 1 § 1 första stycket Ärvdabalken). Här omfattas alla tillgångar, både enskild egendom som tillgångar från bodelningen.

Vad som gäller i ditt fall

Om vi utgår från dina omständigheter har du som din pappas enda arvinge rätt till hela hans kvarlåtenskap. Kvarlåtenskapen kommer då att utgöras av hälften av bodelningen plus din pappas enskilda egendom (vilket är egendom som inte ska ingå i bodelningen) om någon sådan finns. I ditt fall skulle det motsvara 50 000 kr eller 50 % av deras gemensamma tillgångar, förutsatt att den efterlevande maken har tillgångar som överstiger 194 000 kr eller fyra prisbasbelopp vilket generellt är fallet.

Som särkullbarn har du rätten att få ut ditt arv direkt eller välja att avstå och istället ärva hälften av den efterlevande makens kvarlåtenskap när hen avlider (3 kap. 9 § ärvdabalken).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare