Fråga om arv av tjänstepension

Om man skriver ett äktenskapsförord där det står att tjänstepensionen ska vara make/maka enskilda egendom vid eventuell skilsmässa. Hur blir det då vid dödsfall. Om man har särkulle barn?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom äktenskapsförord kan man göra egendom till enskild egendom (7 kap. 2 § p. 1 äktenskapsbalken, ÄktB). Allt som inte är enskild egendom kallas för giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Det är bara giftorättsgods som ingår i bodelning efter en makes dödsfall eller vid skilsmässa (10 kap. 1 § ÄktB). Med andra ord har äktenskapsförord den effekt att enskild egendom vid en skilsmässa inte kommer ingå i bodelning. Eftersom du gjort tjänstepensionen till enskild egendom så kommer den inte att ingå i bodelning, varken vid skilsmässa eller dödsfall.

Värt att nämna är att det inte är lika klart om tjänstepension ska ingå i bodelning oavsett om den utgör enskild egendom eller ej. Huvudregeln är att privat pension ingår i bodelning. Fråga är däremot om tjänstepension ingår. Om en arbetstagare äger sin egen tjänstepension där arbetsgivaren endast betalar för premierna, bör denna tjänstepension likställas med en privat pensionsförsäkring och därmed ingå i bodelningen. Om tjänstepension ska ingå i bodelning beror på pensionsförsäkringsavtalets utformning, men generellt ingår inte en tjänstepension i bodelningen. Det är ändå klokt av dig att reglera tjänstepensionen såsom enskild egendom genom äktenskapsord då detta är ett säkert sätt att undanhålla egendom från bodelning.

Vid arv i allmänhet är det endast dina bröstarvingar (biologiska barn) som kommer ärva från dig (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Särkullbarn ärver endast från sin biologiska förälder om ni inte testamenterat något annat eller adopterat.

Fråga om arv av tjänstepension beror på hur pensionen ser ut. Vissa pensioner går att ärva. Men ofta behöver du aktivt välja den typen av skydd. Ett exempel är efterlevandeskydd som innebär att om du dör innan din partner kommer han eller hon att få din premiepension utbetald till sig resten av sitt liv. Premiepensionen blir lägre när du har efterlevandeskydd eftersom pengarna också ska räcka till din partner om du dör före honom eller henne (se här). Det finns också familjeskydd och återbetalningsskydd.

För fler frågor är du välkommen att ringa till vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

vänligen

Therese AxénRådgivare