FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/10/2016

Fråga om adoption i vuxen ålder.

Hej, jag är en tjej på snart 19år.

Min pappa och jag har inte prata på ca 6 år och innan dess har jag inte haft så bra kontakt med honom.

Och när jag var 4år så träffade min mamma en man som jag sen levde med tills jag var 17 år. Och denna mannen har varit min pappa sen dess och är det fortfarande även om min mamma och han har skiljt sig.

Jag hade viljat överraska honom med papper på att han kan adoptera mig. Men vet inte hur det funkar. Och funkar det även om dom inte är gifta eller bor tillsammans? Och kommer min mamma förlora sin plats som mamma?

Lawline svarar

Hej My! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det ska inte vara något hinder för din styvpappa att adoptera dig och det kommer heller inte att påverka din och din mammas relation. Reglerna om adoption finns i 4 kap. FB. Jag går inte in mer på de specifika reglerna nu. Det ni måste göra för att genomföra en adoption är att kontakta tingsrätten där din styvpappa är folkbokförd. Ni kan skriva det som ett vanligt brev med bådas underteckning. I brevet ska också bådas personnummer och adressen skrivas ned. Något annat som kan vara bra att skriva med är anledningen till adoptionen (att han uppfostrat dig etc.) samt att adoptionen inte görs för ekonomiska skäl.

Din mammas godkännande behövs inte rent juridiskt eftersom att du är över 18, men kan vara bra att skriva med ändå, tillsammans med hennes namnteckning. Din pappa kommer också behöva höras i ärendet så det är bra om ni skriver med även hans kontaktuppgifter.

Hoppas allt går bra och att adoptionen går igenom!

Vänliga hälsningar, Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare