FrågaFAMILJERÄTTAdoption25/04/2017

Fråga om adoption av systers barn.

Hej

Min syster är gravid men vill inte behålla barnet själv. Hon har frågat mig och min man om vi skulle vilja adoptera hennes ännu ofödda barn, vilket vi vill. Frågan är nu vad lagen säger om att hon väljer adoptivföräldrar själv. Hon vill inte genomgå graviditeten och förlossning med risk för att någon annan än att jag och min man får barnet. Kan jag och min man adoptera hennes barn?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om adoption
Alla regler om adoption finns att hämta i föräldrabalkens fjärde kapitel, läs det här. Vid en adoption av ett barn som är under 18 så behövs alltid föräldrarnas samtycke, detta samtycke kan inte hämtas innan barnet fötts och modern återhämtat sig från födseln. Det betyder alltså att man inte kan avtala om en adoption innan barnet har fötts. Om modern lämnar sitt samtycke efter födseln så skickar man in en adoptivansökan till tingsrätten som sedan avgör om adoptionen ska gå igenom.

Kontakta socialtjänsten
Det jag skulle rekommendera er att göra idag är att kontakta socialtjänsten i er kommun. De hjälper till och ger rådgivning vid adoptioner. De kan hjälpa er genom att se in i ert ärende och berätta hur ni bäst förbereder er för en adoption.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare