FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/10/2016

Fråga huruvida villa utgör enskild egendom eller giftorättsgods

En person har en fastighet som är enskild egendom.

Personen säljer fastigheten

Personen gifter sig med person nr 2

Person nr 1 köper en villa

Blir då villan enskild egendom fast inget skrivs ?

Har person nr 2 någon rätt till villan vid ev skilsmässa

efter 20 år inget äktenskapsförord finns

undrar fru

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Äktenskapsförhållanden regleras i äktenskapsbalken (ÄktB) (1987:230) se här.

Villan blir giftorättsgods om inget annat avtalats i ett äktenskapsförord. Det har ingen betydelse vem av makarna som står på lagfarten, villan blir således föremål för hälftendelning vid skilsmässa. Om Din man står ensam på lagfarten räknas villan som hans giftorättsgods och han ska då om giftorättsgodset blir ojämnt lämna ifrån sig så pass mycket att båda får lika mycket, vilket kan innebära att han blir tvungen att lämna ifrån sig egendom eller pengar som motsvarar mellanskillnaden. I vissa fall kan en make överta bostaden om den bäst behöver den, härvid skall beaktas ett antal omständigheter såsom exv. om ena maken har mycket svårt att hitta en ny bostad, har barn eller är gravid eller allvarligt sjuk (se 11 kap. 8 § ÄktB). Ni kan också komma överens om vem som ska överta bostaden och hur den andra ska kompenseras. Du har alltså sammanfattningsvis rätt till halva värdet av villan, eller övertagandet av villan om det föreligger särskilda skäl, och kan kompenseras med antingen pengar eller egendom. Det bästa vore om även Du stod på lagfarten så att Du får större inflytande vid en eventuell separation.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare