FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/10/2016

Fråga angående delning av skuld vid bodelning.

Hej,

Kan man få dela på skulden(Bodelning) även om skulden gick vidare till Kronofogden? Jag tänkte på gemensamma skulder innan skilsmässan? Ifall vi hade 200000 kr gemensamma skulder, blir 100000 på mig och 100000 på honom i så fall.

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) så ska makars egendom delas på hälften mellan dem när äktenskap upplöses. Det man gör kallas bodelning. I bodelning så ska makars giftorättsgods (giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom, läs mer om det i 7 kap. ÄktB) ingå, och som jag förstår det så står det klart att skulden i fråga är en gemensam skuld. Enligt 11 kap. 3 § så ska, vid en bodelning, makars giftorättsgods läggas samman och sedan drar man av gemensamma skulder och det som står kvar ska delas på hälften och den summan är det som var och en får ut efter äktenskapsskillnaden. Skulle det finnas kvar skulder efter skilsmässan så delas också de på hälften, så ni får svara för hälften av skulderna var.

Det kan vara bra att kontakta kronofogdsmyndigheten och berätta att ni nu ska svara för hälften av skulden.

Hoppas du fick svar på din fråga, tveka inte att kontakta lawline igen!

Vänligen, Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare