FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/02/2020

Fotografering på allmän plats. Brott eller inte?

Jag upptäckte i dag på busshållplatsen en person som stöod och filmade mig och mina hundar.Jag visade att jag inte tyckte om det och frågade om den personen förföljde mig .Jag gick undan men personen följe efter och fortsatte filma.Är det tillåtet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Generellt finns det inget förbud mot att filma eller fotografera någon på allmän plats, trots att detta sker mot personens vilja. Det är om man eventuellt kan argumentera kring att detta utgör ofredande enligt brottsbalken (BrB) 4:7 när personen fortsätter att gå efter dig och filmar. Enligt ofredandebestämmelsen krävs det dock att gärningen syftar till att kränka din frid på ett kännbart sätt, vilket är hyfsat högt krav och därmed undantas gärningar som kan vara ovälkomna, otrevliga eller annars obehagliga men som den enskilda rimligen måste tåla ändå.

Sammanfattningsvis. Detta bör enligt min bedömning inte utgöra ett brott även om jag givetvis förstår att detta var en obehaglig upplevelse som orsakade mycket irritation hos dig. Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare