FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/06/2016

Fotboja vid 2 års fängelse

Hej kan man får fotboja när man e fast jobb och dömt två är fangelse

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

Förutsättningarna för att få fotboja regleras i lagen om intensivövervakning med elektronisk kontroll (Se lagen här). Enligt lagens 1 § stadgas det att fotboja endast är tillämplig på fängelsestraff som högst är 6 mån. Eftersom du nämner i din fråga att fängelsestraffet är 2 år blir mitt svar att en person med denna strafflängd inte kan välja alternativet fotboja eftersom det helt enkelt överstiger 6 månaders fängelse. Således har det ingen betydelse i detta fall om en person har fast jobb eller inte.

Fördjupning:

En fotboja kan emellertid bli aktuell vid straff som är längre än 6 månader. Detta kan vara när personen har avtjänat en tid på sitt fängelsestraff via en anstalt och ska utslussas. Ett exempel på en utslussningsåtgärd är utökad frigång där en person kan få avtjäna sista delen av sitt straff i sin bostad med en fotboja. Detta handlar dock om tiden efter en person har suttit av en del av sitt straff i ett fängelse. Således måste personen ändå avtjäna en tid i fängelset.

Om du vill veta mer om fotboja så länkar jag nedan information från kriminalvården som är den myndighet som prövar om personer ska få fotboja.

Länk:
Information om fotboja

Utslussning

Hoppas detta svar gav dig klarhet!

Med vänlig hälsning

Anton MagnussonRådgivare