Förvaltningsmyndighets möjlighet att ändra gynnande beslut

Hej, får en myndighet (FK) ändra ett beslut ang sjukpenning, trots att inga nya fakta framkommit sen beslut om att godkänna sjukskrivningen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäkringskassan [FK] är en statlig förvaltningsmyndighet som handlägger ett ärende (beslut om sjukpenning). Förvaltningslagen (FL) kommer således tillämpas enligt (1 § FL). När förvaltningsmyndigheter beslutar i ärenden kan de enligt allmänna förvaltningsrättsliga principer ändra beslutet fram tills det expedieras, vilket är när handlingen lämnat myndigheten. Ett fattat beslut har lämnat myndigheten då delgivits till dig. Efter denna tidpunkt minimeras myndighetens möjlighet att ändra sitt beslut drastiskt.

Förvaltningsmyndigheters möjlighet att ändra gynnande beslut till den enskildes nackdel finns i 36 – 37 §§ FL. En förvaltningsmyndighet får ändra ditt beslut, om myndigheten upptäcker efter delgivning, att de har gjort ett skrivfel, räknefel eller annat förbiseende (36 § FL). Det ska röra sig om en uppenbar felaktighet och ändringen får inte ändra beslutet i sak. Ett exempel är att myndigheten skriver fel antal kronor på sjukpenningbeloppet i beslutet med några nollor. Notera att myndigheten inte har en skyldighet men får ändra sådana beslut. Av din fråga verkar det inte som att FK har gjort ett sådant "slarvfel", varför 36 § FL inte tillämpas i denna situation.

Vidare får FK ändra ditt beslut om det tillkommit nya omständigheter som sätter situationen i nytt ljus (37 § FL). Myndigheten kan även ändra beslutet på grund av omständigheter som att ursprungliga felaktigheter i ärendet förelegat. FK får alltså inte ändra ditt beslut om det inte uppkommit nya omständigheter men kan fortfarande, i vissa fall, få ändra beslutet av någon annan anledning (HFD 2019 ref. 63).

När du har fått ett beslut av gynnande karaktär blir myndighetens möjlighet att återkalla sådant beslut ännu svårare. Att du har beviljats sjukpenning är att anses som sådant gynnande beslut. Av 37 § andra stycket FL framkommer att för den enskilde gynnande beslut kan ändras till dennes nackdel, om

- - det i beslutet eller föreskrifterna i grunderna för beslutet finns ett återkallelseförbehåll

- - tvingande säkerhetsskäl kräver att beslutet genast ändras

- - felaktigheten i beslutet beror på att du lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det finns få möjligheter för FK att ändra det beslut som meddelats till dig. Det skulle isåfall vara att FK enligt 37 § FL ändrar beslutet på någon av grunderna presenterade i strecksatserna ovan. Jag skulle rekommendera dig att se över beslutet och om det finns presenterat ett återkallelseförbehåll i beslutet. Detta kan myndigheter uppställa, speciellt vid gynnande beslut som ges på obestämd tid.

Den andra strecksatsen tar sikte på situationer när exempelvis andra personer kan riskeras skadas av ditt beslut, vilket jag har svårt att tro när du beviljas sjukpenning. Till sist kan jag rekommendera dig att se över om det är något du gjort, kan det vara så att du av misstag lämnas en missvisande uppgift eller liknande? Sådant kan, enligt sista strecksatsen, ligga till grund för ändring av beslutet.

Jag hoppas verkligen att du har fått svar på din fråga,

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare