Förutsättningarna för svenskt medborgarskap

Kan en migrant få svenskt medborgarskap som äger fastighet i sverige

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bli svensk medborgare måste särskilda krav vara uppfyllda. Dessa är följande och går tillika att läsa om på Migrationsverket:

- Du ska ha fyllt 18 år

- Du ska kunna styrka din identitet

- Du ska ha uppfyllt kraven för hemvist innebärande ett krav om att ha bott i Sverige under en viss angiven tid Du ska ha levt ett skötsamt liv här i Sverige och

- Du ska ha permanent uppehållstillstånd eller ha uppehållsrätt eller uppehållskort.

Jag ser inget hinder för en migrant att få svenskt medborgarskap om denne äger fastighet i Sverige. Det relevanta verkar vara att personen i fråga ska ha uppfyllt kravet för hemvist i landet. Med detta krav avses att personen är bosatt i Sverige och dessutom har en avsikt att stanna i landet. Det brukar sägas att en regel är att man ska ha bott sammanhängande fem år i Sverige. Av intresse blir alltså varför personen i fråga valt att bosätta sig här och vilket tillstånd denne haft under tiden. Att äga en fastighet kan för övrigt fungera till personens fördel eftersom det mer kan indikera på att denne har genuina intentioner på att stanna.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare