Förutsättningar för avskedande, bestridande av en avskedning och arbetsgivarintyg

Hej!

Jag blev avskedad av mitt arbete som taxiförare efter att en kund påstod sexuellt ofredande från mig. Jag fick sparken och i arbetsgivareintyg som jag fick stod orsaken: blev polis anmäld för sexuell ofredande.

Tills nu och efter 3 veckor har jag inte fått någon polisanmälan från polisen.

Har min arbetsgivare rätt att avskeda mig för den här grunden??

Har han rätt att skriva i min arbetsgivareintyg något som inte ens har bevisats vara sant eller inte??!

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgör en polisanmälan grund för avskedande?

För att ett avskedande ska aktualiseras krävs det att arbetstagaren har grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren (18 § 1 stycket LAS). Det krävs med andra ord mycket till för att en arbetsgivare ska ha grund för att avskeda en arbetstagare i stället för att säga upp personen. Något som kan utgöra en grund för avskedande är brottslighet i tjänsten, det blir i sådana fall arbetsgivarens skyldighet att bevisa att brottslighet har ägt rum. Huruvida en polisanmälan från en kund i sig är en grund för avsked har jag svårt att se, det kan även diskuteras om det ens är saklig grund för uppsägning (7 § LAS). Mitt råd till dig är att bestrida avskedandet, hur du ska gå till väga ska stå med i det skriftliga avskedandet från din arbetsgivare (19 § andra stycket LAS). Är din arbetsplats bunden till ett kollektivavtal eller om du är medlem i en fackförening borde du kontakta dem och låta dem föra din talan gentemot din arbetsgivare.

Avskedandet kan ogiltigförklaras

Om du har blivit avskedad under omständigheter som inte ens skulle ha räckt för en giltig uppsägning, kan avskedandet förklaras ogiltigt. Det kräver dels att du yrkar på ogiltighet vid domstol, dels att det inte ens fanns saklig grund. Domstolen kan besluta att din anställning ska bestå tills tvisten har avgjorts (35 § LAS).

Preskription

Jag vet inte vilket datum du fick besked om avskedandet men du har endast två veckor på dig, från avskedandet skedde tills du ska underrätta arbetsgivaren om att du vill yrka ogiltigförklaring av avskedandet.

Om din fackförening har påkallat förhandling har du dock två veckor efter det att förhandlingen avslutades (40 § LAS). Om talan inte väckas inom denna tidsgräns, har du tyvärr förlorat rätten att föra talan (42 § LAS).

Även om preskriptionstiden har löpt ut hindrar det inte dig från att bestrida avskedandet. Preskriptionstiden tillämpas bara av domstolen om motparten gör en invändning om att preskriptionstiden har löpt ut (se AD 1982 nr 161).

Behörig domstol

Fackföreningar tar tvisten till Arbetsdomstolen.

Om du själv vill ta tvisten till domstol måste du väcka talan via tingsrätten och sedan eventuellt överklaga till Arbetsdomstolen (2 kap. 2 § LRA).

Arbetsgivarintyget

Ett arbetsgivarintyg ska innehålla uppgifter om vart du har varit anställd, under vilken tid du har varit anställd, vilka arbetssysslor som du har utfört, hur mycket timmar du har jobb och hur mycket du har tjänat. Utöver det kan även arbetsgivaren lägga in uppgifter om exempelvis anledningen till att du inte jobbar kvar på arbetsplatsen. Arbetsgivare kan alltså ta med anledningen till varför du inte jobbar kvar, men du borde kontakta din arbetsgivare och be hen att ändra i arbetsgivarintyget i och med att ingen anmälan har gjorts.

Hoppas du fick svar på din fråga

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare