FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/03/2020

Fortkörning under prövotid

Hej

Jag har haft körkort i precis 1 år och råkade köra 128 på 90 väg kl 1.30 på natten. Väglaget var bra och absolut ingen trafik. Men polisen tog mitt körkort. Finns det någon chans att få en varning istället för återkallad körkort och tvingad att ta om körkortet, även om jag har provtid. Detta är första gången jag fått en böte i den tid jag har haft körkort.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om körkort är det körkortslagen som blir aktuell. En hastighetsöverträdelse kan medföra körkortsingripande, om det inte endast rör sig om en mindre överträdelse, 5 kapitlet 3 § 4 punkten Körkortslagen. Istället för att få körkortet återkallat kan körkortshavaren ges en varning vid, bl.a hastighetsöverträdelser, om en varning kan anses vara en tillräcklig åtgärd, 5 kapitlet 9 § Körkortslagen.

Vad innebär prövotid?

Det prövotid innebär, är att om ditt körkort återkallas av någon anledning så måste du göra ett nytt körkortsprov, både uppkörning och teoriprov, innan du kan få ett nytt körkort. Man kan säga att ett körkort i regel blir återkallat då man kört över 30 km/h över hastighetsbegränsningenpå en väg med hastighetsbegränsning på 40 km/h eller högre. I detta fall har jag förstått det som att du har kört 38 km/h över hastighetsgränsen på en 90-väg vilket faller in under rekvisitet om att körkortet kan bli återkallat. Kortfattat kan helt enkelt sägas att en enstaka hastighetsöverträdelse i regel medför en återkallelse av körkortet om man har kört över 30 km/h över hastighetsgränsen när det rör sig om en väg med hastighetsbegränsningen 40 km/h eller mer.

Vad kommer ske nu?
Polisen kommer skicka ärendet vidare till Transportstyrelsen som kommer göra en bedömning utifrån omständigheterna i just ditt fall. Transportstyrelsen kommer sedan att meddela dig ett beslut. När du tagit emot detta beslut får du möjlighet att yttra dig om beslutet har gått dig emot. I yttrandet kan du förklara ditt perspektiv av omständigheter som du anser kan vara av betydelse för beslutet. Men eftersom du kört över 30 km/h över hastighetsbegränsningen på en 90-väg är det mer sannolikt att du kommer behöva göra ett nytt körkortsprov.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare