Förtalsanmälan möjlig vid påhittad våldtäkt?

Hej!

Jag har blivit anmäld för våldtäkt av en tjej vid två tillfällen som inte har ägt rum. Detta ledde till åtal men tingsrätten friade mig då detta var en påhittad våldtäkt. Denna person har i sin tur berättat för ett dussin personer och detta har även gått så långt så det ledde till uppsägning på grund av att jag satt häktad i över en månad.

Vad har jag rätt till då? Kan man anmäla målsägande för förtal? Eller finns det något annat att göra?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lagtexten ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken). Du har i detta fall blivit utpekad som brottslig i och med den påhittade våldtäkten varför du också kan göra en förtalsanmälan.

Du kan därmed inleda en förtalsprocess i domstol. Dock är det mycket viktigt att påpeka att är svårt och kräver mycket energi från dig att verkligen bevisa att ett förtalsbrott ägt rum då du kommer vara din egen åklagare. Detta bör man alltid ha i åtanke innan man inleder en process kring ett eventuellt förtalsbrott. Förlorar du processen i domstol riskerar du även att få betala rättegångskostnaderna helt själv.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare