Förtal vid publicering av bild

Hejsan!

En person utomlands har använt en bild (utan lov) som jag publicerat, och hävdar att det är dennes bild och inte min. Bilden har fått en del uppmärksamhet och personen får mycket cred och beröm. Jag har pratat med personen som hävdar att det är dennes bild, fastän jag kan bevisa att jag publicerat min innan samt använt bilder från google maps för att styrka att bakgrunden är där jag tagit bilden och ingen annanstans.

Vad har jag för möjligheter i det här fallet? Personen bor i USA.

Jag hade initiativt tänkt ta privat kontakt med de som berömt bilden och den påstådda fotogtafen med mina bevis och min historia - kan det landa under förtal om jag gör så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej det ska inte kunna utgöra förtal varför du kan lägga fram bevisningen i fråga. Enligt lagtexten ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken).

Denna brottsbeskrivning ovan är inte aktuell i detta fall då du endast förmedlar en sann uppgift. Därmed kan det omöjligt röra sig om förtal. Något annat brott kan knappast heller bli aktuellt i sammanhanget då det de facto är din bild vilket du också har juridisk rätt att påtala.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare