Förtal vid beskyllningar gällande skjutning

Hej

Jag och en vän har vardera ett luftgevär av

PCP Typ Licens fritt kaliber 4,5 &5,5mm.

Då vi vill träna på längre håll än på tomten 25/30m

Begav vi oss ut på en traktor Stig som leder bort från en fritidsby där vi är stugägare gick 2-3km

Där ligger hagar vid tillfället fan inga djur i denna hage och vi har god uppsikt om någon annan skulle komma dit med hund eller dylikt.

Efter ett tag kommer en kvinna fram till oss och undrar vad vi håller på med,

Vi skjuter luftgevär på pappers tavlor vilket syntes tydligt.

En timme senare har hon lagt upp en bild på facebook, vapnet samt att man kan se min tröja och byxor.

Och skriver att vi ligger gömda och skjuter, att hon skall göra polis anmälan, samt att pilar viner och hon blivit nära att bli träffad, helt överdrivet i min mening.

Nu skriver folket en massa beskyllningar att vi skjuter kor, katter alt möjligt. Vilda spekulationer.

Länet mig kränkt då vi varit omtänksamma och get oss av från bebyggelse.

Kan jag göra en anmälan om förtal.

Man blir ångest fylld om folk börjar ge sig på en

Om det kommer fram vilka vi är.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lagtexten ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken). Det är ju exakt detta som du och din vän blir utsatta för i din fråga varför en förtalsanmälan absolut kan övervägas.

Kvinnan som ska göra en polisanmälan bör ju naturligtvis först och främst undersöka situationen och definitivt inte överdriva och föra in rena osanningar i sin anmälan. I extremfallet kan detta rentav utgöra ett brott i form av falsk tillvitelse enligt 15 kap 7 § Brottsbalken.

Folket som beskyller på facebook kan naturligtvis också göra sig skyldiga till förtal. Att utan grund säga att någon skjuter på kor och katter är utpeka någon som brottslig vilket enligt lagtexten bör vara att se som förtal. Dock ska man ha i åtanke att en eventuell förtalsprocess innebär mycket tidsspill och en stor ekonomisk risk i form av eventuella rättegångskostnader, vilket man själv får betala vid eventuell processförlust.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet kring din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare