Förtal om man inte uppger personens namn?

Hej. Om jag väljer att prata på youtube/spotify om ett ex som vart otrogen under vårt förhållande och blev gravid. Och sanningen kommer fram x antal månader efter att barnet har fötts att barnet inte är mitt enligt DNA. Kan jag bli anmäld om jag väljer att berätta den här historian på en Podcast tex.? Med inga namn inblandade

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förmodar att du undrar huruvida du kan bli anmäld för förtal. I 5 kap. 1§ Brottsbalken framkommer straffbestämmelsen för förtal. Den innebär att man pekar ut någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller att man lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Uppgiftslämnandet kan vara tillåtet om det kan anses vara försvarligt och sant, eller om man har haft skälig grund för att det är sant.

I ditt fall nämner du inte något namn, vilket väcker frågan om du överhuvudtaget pekar ut någon som "brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt". Värt att nämna är att det inte är en förutsättning för förtal att den utpekade personen nämns vid namn, men man ska kunna koppla uppgifterna till personen. Om du håller detaljerna så begränsade som möjligt minskar du därmed också risken för kopplingen mellan berättelsen och personen. Å andra sidan skulle jag säga att risken är ganska stor att man enkelt kan koppla berättelsen till personen, då det rör sig om ett ex till dig. Om det skulle hända att familj och vänner faktiskt kan koppla personen och berättelsen, kan du göra dig skyldig för förtal. Här kan denna krets uppfatta informationen som missaktande och ditt handlande kan också anses leda till en skada. Bedömningen sker utifrån perspektivet från personen uppgiften är riktad mot och huruvida det är socialt accepterat- i orten, samhällsgruppen eller personkretsen som personen befinner sig i- att vara på det sättet som uppgiften påstår. I ditt fall nämner du ett beteende som jag ändå tror ingen ort, samhällsgrupp eller personkrets accepterar och således är rekvisitet uppfyllt.

Nästa fråga blir om det är försvarligt att lämna ut sådana uppgifter. Försvarlighetsprövningen utgörs av en intresseavvägning mellan yttrandefriheten och skyddet för äran. Bedömningen av om det varit försvarligt måste göras med hänsyn till alla omständigheter när uppgiften lämnas. Från rättspraxis menar man att hänsyn ska tas till hur allvarligt påståendet/ena är, till vem, i vilken situation, syftet osv. Då alla fall är olika blir det svårt att ge ett exakt svar i ditt fall. Hänsyn kommer tas till alla omständigheter i frågan, bland annat det faktum att det är en podcast. Det spelar inte någon roll att uppgiften är sann.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare