Förtal och olaga hot?

Hej.

En fd bekant har gått och spritid till alla vi känner (vi har många gemensama vänner. Hsn har även varit min chef. Han har sagt stt jag har tagit en massa pengar från företaget. Att jag har haft sex med honom på jobbet att jag jobbar som prostituerad. När han har varit full har han ringt till en gemensam vän och sagt att han har anlitat någon att skada min fd sambo samt mig. Allt detta som han påstår är inte sant. Detta kom när jag inte ville vara vän med honom. Jag har försökt bli av med honom i snart ett år men han slutar inte. Jag är verkligen rädd att han ska skada mig eller min fd.Kan polisen göra någonting?Våra vänner har insett hur han är och är nog rädda för honom så ingen vill bli inblandat och tala om detta för polisen. Finns det någonting jag kan göra. Jag mår jätte dåligt. Med Vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad du kan göra när en fd chef spridit falska uppgifter om dig och uttalat sig hotfullt om dig och din fd sambo till en gemensam vän. I mitt svar har jag utgått ifrån att du är minst 18 år gammal.

Förtal och enskilt åtal

Vad gäller uppgifterna han har spridit om dig skulle det kunna vara fråga om förtal. Brottet förtal finns i 5 kap 1 § brottsbalken (här) och innebär att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för annans missaktning. Jag har inte tillräckligt med information för att avgöra om det är förtal i just ditt fall, men det skulle kunna vara det. I slutändan är det domstolen som avgör om det är förtal eller inte och om du lyckats bevisa det.

Om du misstänker att det kan vara förtal kommer du med största sannolikhet behöva driva ärendet själv utan hjälp av åklagare. Åklagaren väcker bara åtal i förtalsmål om det är viktigt för allmänheten, se 5 kap 5 § brottsbalken (här). Det innebär att du själv kommer behöva skriva en stämningsansökan och skicka in den till tingsrätten.

Olaga hot

Om din fd chef var allvarlig när han sa till er gemensamma vän att han anlitat någon för att skada er, skulle det kunna vara brottet olaga hot som finns i 4 kap 5 § brottsbalken (här). För att det ska räknas som olaga hot krävs dock att du och din fd sambo uppfattade det som ett allvarligt menat hot som skrämde er (eller att det var allvarligt menat men att ni inte förstod allvaret) och att din fd chef avsåg att ni skulle få reda på vad han hade sagt. Det är polisen som utreder om det finns bevisning för om det är olaga hot, varför ni kan göra en polisanmälan.

Sammanfattning

När det gäller de falska anklagelserna som din fd chef spridit om er skulle det kunna vara fråga om förtal bland annat beroende på hur han spridit uppgifterna och hur många som kunnat ta del av uppgifterna. Jag har tyvärr inte tillräckligt med information för att säkert säga om det är förtal eller inte. Vad gäller hotet mot dig och din fd sambo rekommenderar jag er att vända er till polisen.

Dessutom skulle du kunna ta hjälp av en jurist som kan skriva ett kravbrev och skicka till din fd chef där juristen informerar honom om att ni kommer vidta rättsliga åtgärder om han inte slutar sprida osanna uppgifter om dig.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare