Förtal i skolutredning

Hej!

Jag jobbar som lärare på en skola och min rektor har kallat mig till ett möte där hon har berättat att det pågår en utredning om olika händelser med elever. Där skall jag ha handlat gränsöverskridande och hon har rubricerat det som rasism och sexuella trakasserier.

Jag ska på ett möte nästa vecka och jag har mått väldigt dåligt över att man redan innan har valt att rubricera händelserna med dessa ord. Jag har inte avsiktligt handlat så att mitt beteende är av dess natur som rubrikerna anges, att hon har rubricerat dessa händelse på det sättet utan att få höra min version av det hela känns som att jag har blivit dömd på förhand och att det lutar åt förtal.

Har jag rätt i detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om rektorn har begått förtal.

För att förtal ska föreligga måste vissa förutsättningar uppfyllas (BrB 5:1)

Förutsättning 1

– En person utpekar en annan person/lämnar uppgifter om en annan person

Förutsättning 2

– Personen framstås vara brottslig/klandervärd i dess levnadssätt

Förutsättning 3

–Det som sägs brukar typiskt sett leda till att andra missaktar personen

Har rubriceringen spridits till andra?
För att den första förutsättningen ska uppfyllas krävs det att det är fler än bara du och rektorn som känner till rubriceringen. En så kallad "tredje man" måste känna till att det rör sig om en utredning om rasism och sexuella trakasserier. Med "tredje man" menas att det rör sig om en utomstående person. Det är inte helt tydligt om det bara är inblandade parter som känner till det här eller om det är fler personer som känner till det här.

Förutsättning 2 uppfylls just eftersom det rör sig om rasism och sexuella trakasserier då dessa antingen är brottsliga eller ses som klandervärda.

Slutligen uppfylls förutsättning 3 eftersom uttalandet typiskt sett påverkar en lärare som jobbar med barn. Dessutom skulle det även kunna påverka dina sociala kretsar (andra lärare som jobbar med dig) skulle det här spridas.

För att sammanfatta har nästan alla förutsättningar för förtal uppfyllts. Det som är osäkert är om det har spridits till personer som inte har någon del i utredningen. Förtal kan föreligga om personer som inte är en del av utredningen får veta om det här. Har det inte nått "tredje man" kan det därför inte vara förtal.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare