Förtal från tidigare chef

Hej,

Jag har tidigare jobbat på Stockholms stad och misstänkt att min tidigare chef skrivit obehagliga lögner (förtal) om mig i deras datasystem.

Nu har jag begärt ett registerutdrag och mycket riktigt visade det sig att så var fallet.

Detta hände för styvt 12 år sedan och har skapat en hel del olustiga situationer för mig, exempelvis verkar jag vara persona non grata, då jag sökt ett antal jobb som jag borde vara mer än kvalificerad för, plus att människor rätt så brutalt vänt mig ryggen.

På vem ligger bevisbördan?

Hur går jag vidare?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lagtexten ska den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning dömas för förtal (5 kap 1 § Brottsbalken). Det är du själv som ska bevisa att ett förtalsbrott ägt rum.

Problemet är dock att det eventuella förtalsbrottet i din fråga är preskriberat. Förtalsbrott har i de absolut grövsta fallen en maximal preskriptionstid på fem år enligt (35 kap 1 § Brottsbalken). Ett förtal som skedde för 12 år sedan går därmed inte att åtala för då brottet idag är preskriberat.

Hoppas du känner att du ett bra svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare