Försvunnet paket - vem bär risken?

Hej!

Har en fråga om postnord, jag beställde en lampa från Kina som var 140 cm lång ( så inget litet packet precis ) ändå lyckas postnord slarva bort det.

Jag betalade 199kr i tull och momsavgifter till postnord den 12/7.

Packetet kom till Linköping den 14/7 där försvann det nu.

Jag har betalat lampan dyrt + Tull Och momsavgifter.

På spårningen jag fått på sms så har det kommit till Linköping och det kunde inte köras ut än jag skulle få sms på vad jag skulle hämta det ( som jag sen aldrig fått)

De säger att packetet försvunnit och att jag som privat person ska ta kontakt med företagit i kina.

Jag tycker det är helt orimligt när det är de som slarvat bort det.

Vad säger lagen?

Jag har sms på att de tagit mot det i Linköping.

Så tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Jag antar att du köpt varan från ett företag i Kina och därav är konsumentköplagen tillämplig. Lagen är tvingande och bestämmelserna kan inte avtalas bort.

I 8 § anges det att risken för varan, ansvar för skador eller att försvinnande etc., går över på köparen när varan avlämnas. Det framgår av 6 § att en vara har avlämnats när den är i köparens besittning. När det gäller transportköp anses en vara vara avlämnad när köparen har tagit hand om den, eller den överlämnas på ett annat sätt, t.ex. genom att den lagts i köparens brevlåda eller att du hämtat ut paketet. I och med att varan aldrig hämtats ut och att försvinnande skett innan du fått den i din besittning, är det alltså säljaren som ansvarar för detta.

Du är ansvarig om paketet har hamnat i din besittning, vilket det inte gjort i detta fall, och då bär säljaren ansvaret. Bevisbördan för att varan kommit i din besittning och att du fått ett sms bör förmodligen ligga på leverantören, då det är enklare för de att bevisa att du har fått varan än tvärtom. Alltså är det säljaren som bär risken för varan tills att du tagit emot den och den hamnat i din besittning, även om den slarvats bort av Postnord.

Vad gäller tullavgiften, har konsumenter en skyldighet att betala tull och moms på varor som förs in från ett annat land utanför EU, Kina exempelvis, 1 kap 5 § mervärdesskattelagen.

Jag skulle föreslå dig att kontakta företaget och förklara vad som hänt, du kan häva köpet, kräva omleverans eller ersättning, 22 § Konsumentköplagen.

Hoppas du fått svar på din fråga! Du är välkommen att ställa ytterligare frågor eller ringa oss (här)!

Med vänlig hälsning,

Anneli AlchahinRådgivare