FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/09/2022

Förstadagsintyg - Vad gäller?

En anställd som enligt egen utsago besöker en läkare ofta pga olika åkommor och tar lång tid på sig hos läkaren. Tex har hen tid hos läkaren kl 10, då är hen borta hela morgonen och det är likadant om hen har tid eftermiddag, säg 2, då är hen borta hela eftermiddagen. Hur ska jag göra, kan jag begära förstadagsintyg för frånvaro? Kan jag kräva att hen kommer tillbaka efter läkarbesöket? Jag vill gärna hjälpa hen, men känner att jag inte kan nå fram och vet inte hur jag ska hantera bla rehabilitering.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är lagen om sjuklön (sjuklönelagen). Alla paragrafer nedan utgör hänvisningar till sjuklönelagen om ingenting annat anges.

Bestämmelser om läkarintyg finns i sjuklönelagen och enligt 2 § kan avsteg göras från den legala ordningen och då genom reglering i kollektivavtal. Men baserat på din ärendebeskrivning verkar det inte finnas någonting som tyder på att den arbetsplats som du företräder omfattas av något kollektivavtal, vilket innebär att bestämmelserna i sjuklönelagen ska tillämpas.

En arbetsgivare har alltid rätt att kräva läkarintyg från den åttonde kalenderdagen. Vidare gäller följande. Om särskilda skäl föreligger kan dock läkarintyg begäras av arbetstagaren som styrker nedsättningen av dennes arbetsförmåga från och med en tidigare dag och till och med redan från första sjukdagen och då genom just ett förstadagsintyg. Särskilda skäl kan vara missbruksproblem och/eller vid misstanke om att det är någonting annat än sjukdom som ligger bakom frånvaron. Och det är i princip du som arbetsgivare som bestämmer huruvida det ska anses föreligga särskilda skäl. Notera emellertid att möjligheten att kräva förstadagsintyg enbart tillkommer arbetsgivare som inte är bundna av kollektivavtal. Om arbetstagaren utan godtagbart skäl sedan underlåter att lämna ett sådant intyg behöver arbetsgivaren inte utge någon sjuklön för den del av den aktuella sjuklöneperioden för vilken det saknas intyg, 10 a §

Värt att nämna är också att det mig veterligen inte finns några regler i sjuklönelagen om att arbetsgivaren ska ordna och bekosta läkarbesök. Däremot kan en sådan skyldighet ibland följa av kollektivavtal. Oavsett vilket verkar detta inte vara något problem i förevarande fall eftersom arbetstagaren i fråga har ombesörjt läkarbesöken på egen hand. Och som svar på din andra fråga kan kort sägas att du inom ramen för din rätt att leda och fördela arbetet naturligtvis kan begära att vederbörande återgår i arbete efter genomförda läkarbesök. I synnerhet om det aldrig uppvisas någon medicinsk dokumentation som styrker att en ledighet är behövlig, eller rättare sagt att ledigheten har ordinerats av en läkare.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare