FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/11/2022

Försörjningsskyldig när ens barn läser engelska 6?

Hej! Min dotter fyller 19 i dec,hon hoppade av skolan när hon fyllde 18. Nu läser hon eng 6 på komvux( distans) . Är jag som förälder försörjningsskyldig då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lagen regleras försörjningsskyldighet, eller underhållsskyldighet som det uttrycks i lagen, i 7 kap. föräldrabalken (FB). I 7 kap. 1 § andra stycket FB framgår det att föräldrars underhållsskyldighet upphör när deras barn fyller 18 år. I samma stycke framgår dock att i de fall barnet i fråga fortfarande går i skolan förblir föräldrar underhållsskyldiga under den tid som barnets skolgång pågår. De utbildningar som omfattas av lagrummet är grundskolan, gymnasiet eller likvärdiga grundutbildningar. Om ett barn studerar en sådan utbildning är dennes föräldrar underhållsskyldiga fram tills att barnet antingen avslutar sin utbildning eller fyller 21 år.

Du skriver att din dotter läser engelska 6 på komvux. Detta är en av de kurser som ger grundläggande behörighet för studier på universitetsnivå, vilket gör att jag finner det sannolikt att det klassas som en sådan ”likvärdig grundutbildning” som avses med 7 kap. 1 § andra stycket FB. I sådana fall är du alltså fortfarande underhållsskyldig gentemot din dotter även om hon är över 18 år och du förblir det tills hon antingen avslutar sina studier eller fyller 21 år gammal.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare