Försörjningskravet

Hej,

Har jag rätt att återförena min älskade i Sverige med vetskap om att jag har ett fast arbetsavtal och ett bostadsavtal som uppfyller alla villkor, men jag vill veta vilka villkor och andra dokument som krävs av oss båda och hur kan vi göra det? Min kärlek är utanför Europeiska unionen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att din partner som bor utanför EU ska kunna flytta till Sverige måste denne först ansöka om uppehållstillstånd. Det är först när din partner beviljas uppehållstillstånd som hen kan flytta till Sverige.

För att din partner ska få uppehållstillstånd finns ett försörjningskrav som först måste uppfyllas. Försörjningskravet innebär att du som anknytningsperson måste kunna försörja dig själv och din partner som ansöker om uppehållstillstånd, 9§ lagen om tillfälliga begräsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige.

Vad innebär försörjningskravet?

Du som anknytningsperson måste ha regelbundna arbetsinkomster. Din inkomst ska uppgå till ett normalbelopp efter att skatt har dragits av. I dagsläget är normalbeloppet 8287 kronor för samlevande makar. Kravet på att hur stor din inkomst ska vara varierar beroende på hur stor din familj är.

Vidare ställs även krav på att du som anknytningsperson har en bostad av tillräcklig storlek och standard som ni båda kan bo i.

Det är värt att poängtera att migrationsverket inte räknar ihop dina och din partners inkomster vid bedömning av försörjningskravet, utan det är du som anknytningsperson som förväntas kunna försörja dig själv och din partner.

Du hittar mer information om hur du gör en ansökan på migrationsverkets hemsida.

Mona TayounRådgivare